اثرات روانشناختی رنگ در طراحی داخلی

ذهن انسان فوق العاده پیچیده است. طرز تفکر فرد و چگونگی درک آنها از جهان می تواند از جهات غیر منتظره ای شکل بگیرد. به عنوان مثال ، آیا می دانستید که رنگ می تواند تأثیر زیادی در نحوه احساس و عملکرد شما بگذارد؟ ممکن است عجیب به نظر برسد ، اما واقعیت دارد: رنگ اطراف شما اثرات روانی قابل توجهی خواهد داشت.


این پدیده روانشناختی را می توانید به سمت اهداف خودتان سوق دهید. به عنوان مثال ، دانش در مورد چگونگی تأثیر رنگ بر افکار و احساسات شما می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا به شما در تزئین یا طراحی مجدد خانه خود برای بهبود خلق و خوی ، افزایش بهره وری یا ارائه برخی از اثرات مفید دیگر کمک کند.


بیشتر رنگ ها را می توان تقریباً به دو نوع تقسیم کرد: رنگ های گرم و رنگ های سرد. رنگهای گرم (همچنین به رنگهای اشباع نیز گفته می شود) مانند قرمز ، زرد و نارنجی باعث برانگیختن احساس فعالیت و اشتیاق و شاید حتی عصبانیت می شوند. رنگهای سرد رنگهایی مانند آبی ، سبز و بنفش هستند. این رنگ های خنک تر با هماهنگی و آرامش همراه است ، اما همچنین احساس شفقت ، عدم تحمل و غم و اندوه را نشان می دهد.

قرمز مطمئناً گرمترین رنگ است . رنگ قرمز تحریک کننده و نیرومند است . استفاده از رنگ قرمز در اتاق خواب (یا هر اتاقی که به سمت آرامش باشد) احتمالاً غیر منطقی است. از آنجا که می تواند گرسنگی را افزایش دهد ، قرمز ممکن است برای آشپزخانه مناسب باشد. از قرمزهای قوی باید به میزان متوسط ​​استفاده شود .


زردهای روشن تمایل به الهام بخشیدن به خوش بینی و تقویت نگرش عالی دارند. رنگ زرد به بهترین وجه در اعتدال با رنگ های بسیار سبک استفاده می شود.

رنگ آبی دارای مفهوم و جنبه های زیادی است ، اما به طور کلی احساس وضوح ، نظم و آرامش را تحت تأثیر قرار می دهد. آبی مناسب اتاق هایی است که در آن تفکر یا کار سخت انجام می شود. احساس آرامشی که رنگ آبی باعث می شود، آن را به یک انتخاب خوب برای اتاق خواب تبدیل می کند. سبز اثرات مشابهی مانند رنگ آبی خواهد داشت ، اگرچه سبز نیز با فضای بیرون و دنیای طبیعی ارتباط تنگاتنگی دارد و جلوه ای آرامش بخش تر از آبی را فراهم می کند.


روانشناسی رنگی بیشتر از رنگ های گرم و سرد وجود دارد به عنوان مثال ، اگر در یک اتاق با رنگ سفید قدم می زنید ، ممکن است به طور آگاهانه حضور رنگ را ثبت نکنید. این پدیده باعث می شود نوت های سفید و دیگر رنگ ها ی خنثی برای اتاقهایی که برای اهداف مختلف استفاده می شوند ، یا برای اتاقی که سادگی لازم دارد ، ایده آل باشد.

قهوه ایی روشن (مانند بژ) ، کرم ها و خاکستری ها نیز رنگ های خنثی دارند. هر رنگی که کاملاً نزدیک به سفید باشد (یعنی آبی بسیار کم رنگ) نیز می تواند نقش یک خنثی را بازی کند. سیاه ، اگرچه از نظر فنی رنگی خنثی است ، اما اثرات عاطفی و روانی کمی متفاوت خواهد داشت. از آنجایی که این رنگ برجسته و چشم را به خود جلب می کند ، برای جلوه های جسورانه مناسب هستند. رنگ سیاه دارای برخی از تعبیرات منفی است و جنبه ای سنگین و جدی دارد ، اما همچنین می تواند روحیه ای از پالایش و ظرافت ایجاد کند.

رنگ های تیره تر باعث می شوند یک اتاق کوچکو دنج به نظر برسد.رنگ های سبک تر ، به خصوص اگر در طیف خنک قرار داشته باشند ، باعث می شود اتاق احساس بزرگی و هوای مطبوع کند.

البته بیشتر اتاق ها تنها با یک رنگ طراحی نشده اند. نحوه ترکیب رنگها از نظر روانشناختی قابل توجه است و به نظر می رسد که مجموعه خاصی از رنگ ها کاملاً با یکدیگر مطابقت دارند. با این وجود ، برای تأثیر حداکثر روانشناختی و عاطفی ، طراحی اتاق با یک رنگ اصلی بهترین رویکرد است .رنگهای متضاد نیز می تواند ایده خوبی باشد.
یادگیری در مورد روانشناختی و عاطفی رنگ به شما امکان می دهد خانه خود را به شکلی متفکرانه طراحی کنید. رنگ می تواند راهی قدرتمند برای شکل دادن به احساسات ، ذهنیت و اعمال شما باشد.


با این وجود ، درک این نکته مهم است که در روانشناسی رنگ ، شهود و قضاوت های شخصی نقش اصلی را ایفا می کنند. از آنجا که علم دقیقی در مورد روانشناسی رنگ وجود ندارد ، پیروی از احساسات خودتان لازم است. تأثیراتی که یک رنگ از نظر تئوری می تواند داشته باشد تقریباً بی حد و حصر است. اگر آرایش بالقوه رنگ در خانه شما برای شما جذابیت دارد ، آن را امتحان کنید.

قبلی
ایده های طراحی دیوار زنده
بعد
طراحی دکوراسیون اتاق کودک

نظرتان را بنویسید